NOU – en restaurang och mötesplats mitt i hjärtat på Avenyn i Göteborg

2023

2023 -

Tjänster

Webbutveckling
SEO
Google och Meta ADS

Kund

Restaurang NOU

NOU är en restaurang och mötesplats där kreativitet och innovation möter traditionella smaker i en avslappnad, elegant och inbjudande miljö på 1200 m² mitt i hjärtat på Avenyn i Göteborg. I samband med att NOU slog upp sina portar inledde vi vårt samarbete och har sedan dess ansvarat för hela deras digitala närvaro. Vi ansvarar för deras webbplats, nyheter, fotografering, sökmotoroptimering så att de ligger högt på Google, samt hantering av deras sociala medier och tryck.

Briefen var kort och enkel: konceptualisera och lansera en webbplats i WordPress för restaurangen och nattklubben.

Målgruppen är alla som gillar musik, gå ut och äta och sätta guldkant på livet. Allt från par, familjer, kompisgäng och möhippor till företagsevent och firmafester.
We Are Maven hjälpte till med idéarbete kring restaurangens namn samt tog fram visuell identitet, tonalitet och marknadsmaterial. Vårt uppdrag inkluderade branding, UX & UI-Design, frontend, backend och API-integration. Utmaningen var att skapa en WordPress-hemsida med olika menyer för deras olika enheter och kök, samt att skapa ett eget bokningssystem för deras två olika enheter.

Strategi & analys


Tillsammans med NOU tog vi som första steg fram vilka Meta och Google Ads annonser som de skulle aktivera annonsering för. Detta baserades på intern data hos NOU och analysverktyg som Google Analytics. Därefter följde ett gediget analysarbete där vi utförde konkurrent-, målgrupps- och omvärldsanalyser för varje marknad. Efter utförda analyser kunde vi sätta vår strategi som bland annat innefattade tidsplan, budget och budskap för respektive marknad. Tillsammans med NOU bestämde vi därefter vilket erbjudande som var mest fördelaktigt beroende på marknad och period.
SEO, Google Ads och Meta Ads
Tillsammans satte vi en tydlig strategi genom flera digitala kanaler med målsättningen att öka både NOU:s varumärkeskännedom och faktiska bokningar. Vi tog fram de steg för vilka SEM och SoMe annonser som de skulle aktivera utifrån den interna data hos NOU och analysverktyg som Google Analytics. Därefter följde ett gediget analysarbete där vi utförde konkurrent-, målgrupps- och omvärldsanalyser för varje marknad. Efter utförda analyser kunde vi sätta vår strategi som bland annat innefattade tidsplan, budget och budskap för respektive marknad. Tillsammans med NOU bestämde vi därefter vilket erbjudande som var mest fördelaktigt beroende på marknad och period.

Resultat

I slutändan resulterade våra kampanjer i en +156% ökning av bokningar jämfört med föregående period. Att öka antalet bokningar var en del av vår målsättning med NOU. Genom betald annonsering över digitala kanaler lyckades vi höja antalet sessioner. Idag arbetar vi löpande med att förvalta, underhålla och vidareutveckla deras sajt och resultatet är som du ser. En inspirerande sajt som växer sig starkare för varje dag och konstant lockar nya kunder. Vi hjälper också till med deras sociala medier-strategi samt skyltning, menyer och löpande fotografering. Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete med NOU, och tack vare fina resultat ser vi goda möjligheter att börja bearbeta ännu fler marknader framåt.

Privacy Preference Center